مقالات

جایدهی Pipe Guide برای خطوط دارای Metal Expansion Joint

ابتدا به عنوان یک تعریف اولیه بایستی در نظر داشت که Pipe Guide  در پایپینگ به عنوان ساپورتی تلقی می شود که حرکت عرضی لوله را مهار و یا به میزان بسیار اندکی محدود می نماید.

 

 

وجود Pipe Guide  ها برای اطمینان از این موضوع که انبساط گرمایی خط لوله مستقیما به اکسپنشن جوینت موجود انتقال یافته و هم چنین خط لوله دچار کمانش (Buckling) نخواهد شد، در ساپورت گذاری ضروری می باشند.

اگر در یک خط لوله اکسپنشن جوینت وجود داشته باشد، قرار دادن  Guide  های اضافی در مجاورت اتصال مذکور امری ضروری می باشد. چرا که به دلیل انعطاف پذیری ذاتی اکسپنشن جوینت ها  و هم چنین اعمال بار فشاری بر روی لوله در اثر نیروی تراست اکسپنشن جوینت (Pressure Thrust Of The Expansion Joint)، ایجاد کمانش در خط لوله بسیار محتمل خواهد بود.

 

جایدهی Pipe Guide های اضافی در مجاورت اکسپنشن جوینت بر اساس استاندارد EJMA بدین صورت می باشد که اولین Pipe Guide بایستی در فاصله ای به اندازه چهار برابر قطر لوله از اتصال انبساطی قرار گیرد. دومین Pipe Guide بایستی به اندازه چهارده برابر قطر لوله از اولین Pipe Guide قرار بگیرد.

 

Pipe Guide های دیگر به توجه به جنس لوله بایستی با حد اکثر فاصله ای از هم که مطابق روابط زیر تعریف می شوند، جایدهی شوند.

 

 

 

 

 

 

 

که در این روبط :

 

 

 

Lg = Max. intermediate guide space

E= modulus of elasticity of pipe material

Ip = moment of inertia of pipe

Pd = design pressure

A= bellows effective area

fi = bellows spring rate

ex = axial stroke of bellows (+ for compression & – for extension)

 

هم چنین طبق استاندارد EJMA  برای لوله های با متریال کربن استیل به جای استفاده از روابط بالا می توان از نمودار ذیل نیز استفاده کرد. این نمودار به شدت کار محاسبات را آسان کرده و به آن سرعت می بخشد.

 

 

منابع :

1- استاندارد EJMA

2- وبسایت شرکت US Bellows

ترجمه و گردآوری : واحد فنی و مهندسی شرکت انعطاف صانع (بهزاد بیکائی )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *